bunga

lagu

Saturday, February 2, 2013

cerPEN 4 : SUNflowER DIHAtiku (paRT 3)

sebulan kemudian...

sophea humaira gelisah seperti cacing kepanasan. dia cube mendial semula, namun juga tidak dihubungi, suara voice mail menyambut panggilannya. dia mengeluh. tanpa jemu, dia mencuba lagi, jarinya pantas mendial semula, hasil yang sama diperolehinya, panggilan tidak juga dijawab.

'mana pulak si epol ni? sms xreply, telefon tak angkat, aduh!!,' rungut dalam hatinya. tanpa dia sedari insan bernama Saiful Aiman telah membuat hatinya tidak keruan dan gelisah. pelbagai persoalan bermain di mindanya.

'sakitkah dia? busy sangatkah dia?tak kan dah lupa aku kot sejak ada girlfriend?? tapi last dia sms aku 2 minggu lepas..arghhhh...,' dia tidak mempunyai jawapan semua itu. kepalanya serabut.

sophea humaira merenung ke paparan skrin telefonnya. orang sekelilingnya tidak dihiraukan. seperti biasa suasana plaza satelit b (PSB) sangat padat dengan pelajar-pelajar yang menjamu selera, membeli makanan, melepak dengan kawan-kawan, ada juga yang membuat discussion dalam suasana hingar-bingar ini. lebih-lebih lagi dengan waktu kemuncak seperti ini, kebanyakkan para pelajar baru pulang dari kuliah masing-masing. jam menunjukkan kol 1.45 petang. sophea humaira masih lagi bermasam muka merenung ke handphonenya.

"maira!"

sophea humaira mengangkat kepalanya dan memandang wajah dalili yang tersenyum dihadapan. dia menghadiahkan senyuman kelat kepada kawannya, lalu mengalihkan pandangannya ke handphone nyer kembali. dalili kehairanan lalu menarik kerusi dihadapan kawannya itu dan melabuhkan punggungnya.

"kau kenapa ni maira? ada kelas ganti ke petang ni?," tanya dalili. memang kebiasaan mereka bila ada kelapangan, mereka akan lunch bersama-sama. memandang jadual mereka pada hari ni sama, tak de kuliah petang, mereka bercadang makan lunch together di PSB. dalili adalah student pharmacy, memang jarang lihat mukanya di PSB, ye la jarak antara kuliah student farmasi dan PSB agaklah jauh dan memakan masa. sekiranya dia ada kuliah petang, memang tak kan nampak lah wajah kawan rapatnya itu di sini, tak nak rushing katanya bila ada kuliah petang.

"tak ada," jawab humaira pendek. matanya masih merenung ke tempat yang sama.
"habess.. kenapa monyok ni? kau ada msalah ke?," tanya dalili yang tertanya-tanya.
" tak ada,"jawab humaira.
"ke kau period pain ni? mood swing gilerrr kau hari ni..,"tanya dalili lagi.
" tak lah," jawab humaira.
"dah tu, cuba cerita kat aku, sapa yang buat kau monyok hari ni?,"tanya dalili lagi.
"tak de apa-apa lah," jawab humaira.
"eh kau ni!.. aku tanya kau panjang-panjang, kau jawab macam tak nak jawab jew," geram dalili. humaira menyedari kesilapannya.
'kesian dalili, dia tak bersalah tapi aku duk bad mood dengan dia lak,'detik dalam hati humaira.
"ala kau ni Lili, bukan ada skema jawapan pon kan.. suka hati akulah, lagipun kalu aku jawab penuh pon, belum tentu kau bagi markah penuh, aku taw kau jenis cikgu yang macam mana, kedekut!.. haha," jawab humaira yang cuba berjenaka memperbaiki suasana. dia tergelak halus. namun, dia dapat lihat dalili yang wajah serius. dalili meniru gelak tawa humaira dengan muka yang serius.

" hahah.. banyak la kau nyer kelakar. aku bukan kenal kau semalam taw, xyah duk sembunyi dengan aku sangat lah.. habaq mai, pasaipa jadi lagu ni?," tanya dalili lagi. humaira tahu yang dalili risau akan dirinya.
"ala lili, bergurau sikit pon tak leh,"humaira mencebik.
"eh, kau nak cerita ke x ni?," tanya dalili seakan-akan mengugut.
"amboi! over la hang ni.. macam nak ugut aku jew," ujar humaira. dalili tergelak sejurus mendengar kata-kata kawannya itu.
"hahaha.. baru kau taw siapa Dalili Dahlan.. cepat la weyh, story lerr," ujar dalili.
"kepo la cik Dalili kite ni.. haha..," mereka tersenyum. dalili bersedia mendengar.
"saiful aiman ni... aku ase.. aku dah suke dia laa,"
" haaaaa???,"dalili dengan wajahnya terkejut. humaira hanya tersnegih malu.
"haaa... kan aku daa cakap dulu kat kau..kau berkeras cakap xla.. xla.. xmungkin..impossible!!," ajuk dalili, humaira bertambah malu dengan sahabatnya.
"ala, masa tu aku silap, aku tak sedar kot.. tapi sekarang i just can help myself anymore lili, aku xleh control, aku mudah terasa hati dengan dia, kadang2 rindu dia, risau kan dia terlebih-lebih,geram taw bila tahu dia keluar dengan perempuan tu.. macam mane ni weyh?," tanya humaira sambil menggelabah. sejujurnya dia takut dengan perubahan perasaanya, kerana dia tidak pernah merasai cinta apatah lagi bercinta pon tidak pernah. dalili dari tadi hanya menjadi pendengar.
"aku tak nak jadi macam ni weyh.. i love being cool..huhu.. sekarang pon aku ase perasaan suka ni dah tak guna, dia tak suka aku pon, aku seorang jew yang duk feeling lebih, aku tak naklah sebab perasaan aku ni, rosak persahabatan kami.. huhu.. tapi serius aku cakap, aku xleh tengok la dia dengan perempuan itu, sakit mata aku, hati aku xyah cakap lah.. huhu," luah humaira panjang lebar. humaira menghembuskan nafas panjang.
" sabar la maira, perasaan sayang, suka , cinta itukan lumrah hati manusia... apa2 pon kau kena cuba mengawal perasaan tu, jangan ikutkan sangat hati, berfikir secara waras. mungkin ni kali pertama kau merasainya, bab tu effects dia teruk sikit sampai monyok macam monyet sembelit.. hahaha," gelak dalili.
" eh kau ni Lili, aku tengah serius wat lawak la," humaira mencebik.
"maira? mungkin juga ni ujian untuk kau.. apa2 masalah ataw kesempitan, kau jang lupa Sang Pencipta kita, berdoalah kepada Allah, jika betul dia tu jodoh kau, dah ditetapkan untuk kau, Allah akan satukan jugak kau dengan dia, jika dia bukan jodoh kau, bersangka baiklah, Allah pasti satukan kau dengan orang yang lebih baik dari dia," ujar dalili yang cuba menenangkan hati kawannya itu. humaira menganggukkan kepalanya.

"kan?? betul juga apa kau cakap tu. aku ni jew over sangat. maklumlah first time rasa fall in love," ujar humaira. dalam main-main, ada juga isinya perbualan mereka. mereka suka bergurau dan bergelak tawa.
"poyo la kau!! haha," balas dalili.
" relaks la maira, kumbang bukan seekor, ye dok Lili?,' ujar maira kepada diri sendiri.
" betol tu maira!!.. hahaha.. habaq mai, hang nak laki macam mana, aku carikan.. haha," gurau Dalili.
"aku nak.. nak.. yang tinggi, putih, muka ala2 chinese lookk, badan tegap, ahli sport ke, pandai..," ujar humaira yang melayan jenaka sahabatnya tadi.
"lagi?,"tanya dalili, namun matanya khusyuk memerhati seseorang dibelakang humaira.
"yang ada kolam ikan keli, kilang bakery, yang ada kilang kereopok lekor.. hehe," melawak humaira lagi.
" lagi?," ujar dalili
"lagi?," humaira kehairanan.
"eh, kau ni kenapa?," tanya humaira lagi.
"maira!! tuuu.. tuuu.. dia datang sini, dia datang sini," ujar dalili panik.
"siapa?," tanya humaira.

belum sempat dia menolah kebelakang, susuk tubuh lelaki sedang berdiri di sebelah meja mereka.

"assalamualaikum Lili, ni notes lili, tertinggal dalam bilik kuliah tadi," ujar lelaki tersebut sambil menghulurkan notes kepada dalili. dia tersenyum.

" waalaikumussalam.. ooo.. lili tak perasan lak, terima kasih ea Izz," ujar dalili tersenyum. lelaki tersebut hanya mengangguk kepalanya.

" izz.. kenalkan , roomate lili, sophea humaira. maira? ni coursemate aku Izzudin Hasif," dalili memperkenalkan mereka.
" hai," lambai humaira kepada lelaki tersebut. izzudin hasif hanya tersenyum manis.
" k la, Lili.. Izz gerak dulu, assalamualaikum,"ujar lelaki itu
"waalaikumussalam," jawab mereka berdua serentak. humaira dan dalili memerhati lelaki tersebut meninggalkan mereka sehingga kelibatnya hilang.

"Lili? kau suka dia eaa?," usik humaira. dalili tersipu malu.
" apakan daya, dia tak suka aku pon," jawab dalili selamba. humaira tergelak, tangannya memegang bahu dalili.
"xpe Lili,kite serupa~~ kite serupa~~.. haha.. kumbang pon bukan seekor ye dok??," ujar humaira sambil ketawa. adalili pon turut serta ketawa. tanpa disedari tali persahabatan mereka semakin utuh. persahabatan yang terjalin, memberi sinar bahagia dalam hari-hari humaira.
' my sunflower is blooming again. thanks Lili, always be here, =)' detik dalan hati humaira.





No comments:

Post a Comment