bunga

lagu

Tuesday, September 10, 2013

poST-Op NukMAN..

assalamualaikum...

meh nak sambung cite pasal my love, nukman..
operation tu amek masa 4 jam..
kol 2 petang..
doktor call mama dan papa dia..
semua org berdebar..
ada masalahkah?
nukman macam mana?
aku boley tengok jelas kerisauan di mata abah aku..
tak boleh duduk di ruangan menunggu..berdiri ke hulu hilir.. jap jap jenguh ke pintu bilik OT..
aku pon jadi tak keruan..
tapi nak sedapkan hati baca majalah yang ada kat bilik ruangan menunggu tu..
tapi aku xtaw apa yang aku baca..scan gambar kali..huhu..
bile mama dan papa dia keluar..alhamdulillah
nukman selamat.. dia akan dipindahkan ke ICU..
untuk pantauan 24 jam..
kami sekeluarga menunggu sehingga pukul 6 ptg.. waktu melawat ICU..
sapa pukul 6..
hanya 2 orang pelawat setiap pesakit boleh melawat dalam satu masa..
aku pakat ngan abang aku tuk masuk skali..
berdebar gak..huhu..
bile masuk ICU..
nukman pakai ventilation..dengan bantuan oxygen, spo2 95%..
so many wires kat dada dia..
ada 2 tube di perut dia, satu blood drainage, satu fluid drainage from right pleura..
bekas jahitan jelas kelihatan sepanjang sternum dia..
nukman separa sedar..
mata dia pejam..
raut wajahnya berkerut menahan sakit..
dia seakan xmampu nak bukak mata apatah lagi bercakap..
aku ngn abang aku tengok.. sedihnya.. huhu..
mata dia pejam, tapi airmata mengalir dihujung mata dia..
he is still 3 years old..huhu.. so small.. but so strong..i love him..
aku panggil nama dia perlahan..tapi raut wajah dia berkerut tahan sakit.. mata pejam..
panggil lagi..
tibe2 dia celik, pandang aku.. tusuk jantung weyh.. huhu.. dia tengah tahan sakit kot.. mata dia. tak leh tengok aku..
huhu..
aku cakap kat dia..
'ultraman kena kuat taw'
dia seakan-akan angguk.. tetibe dia angkat tangan..
nurse yang ada berhampiran terus datang..
dan jerit kepada kawannya..
'kau letak sedative berapa kat budak ni?,'
aku ngn abang aku terpaksa keluar..
nurse tambahkan sedative lagi..
bab kalu ubat pelali dah habis, pesakit akan terasa sakit.. walaupun dberi morphine..
abang aku marah aku..hehe
'cian dia.. dah jangan cakap ultraman.. biar dia rehat dulu..'
sengal gak che nah dia ni..
tapi aku xtaw sampai boleh jadi mcm ni.. huhu..
aku nak dia bertahan jew..huhu
after more than 24 hrs..nukman dipindahkan ke HDU for another 24hrs...
then transfer kat wad biasa..
dia jadi takut nak gerak.. dan suke baring.. bab takut sakit..
nampak doktor atau nurse masuk bilik dia..
nangis.. takut org apa2kan dia..
seronok main games kat tablet.. lupe sakit.. strong boy, yeah!!
fobia dahh.. hehe..
kadang2 dia jadi manja gakk.. hehe..
bile malam nk tido..
'che nah.. tepuklah..'
bile nak main games..
'che nah..macam mana ni.. tolong la..'
bile lapar..dahaga
'che nah.. nak susu.. watkan..'
sedih tengok dia tahan sakit masa mule2..
tapi bile dapat tablet main games..
hilang sakit.. siap boleh angkat tangan wat power ultraman..
hahah
gembira tengok dia senyum..
bile ramai family aku melawat dalam satu masa..
dia paling happy.. dah x merengek sakit..
suara bising.. hehe.. good to see him like that..
then.. aku belikan dia patung ultraman dengan set kapal terbang dan 2 ekor raksasa..
doktor galakkan dia aktif berjalan agar drainage cepat keluar dan kering..
tapi dia xnak, takut sakit..
aku pun ajak dia main ultraman, umpan dia at  least berdiri di hujung katil..
menggigil kaki diri,, ye lah dah lama tak bangun berdiri..
kalu nak gerak,
"che nah ada, che nah tolong"
baru dia nakkk..
secretion dia banyak..
terpaksa wat physio-suction 2 x sehari..
ooo.. perit weyh..
sucction through nose..
setiap kali tube masuk hidung dia menjerit sapa menggigil..
serious.. tak sapa hati nak tengok...
tp luaran try rilekks.. huhu..
aku pon student physio..
huhu.. sekarang napak je abang physio tu datang..
trus menangis.. huhu.. pegang baju kita kemas keming.. takut..
cian diaaaa..
wat masa sekarang dia masih lagi dalam IJN..
hanya boleh dscharge bile drainage tu kering, then baru boleh cabut tube kat perut dia tu...
dia terpaksa pantang 6 weeks..
fats free food..
harap..
nukman grows stronger and healthier..
haaa.. one more thing..
sekarang.. spo2 dia.. 80-90%..
but the highest spo2 had achieved .. 93%..=)
alhamdulillah.. good for him...
cant wait him to discharge ward..
love him..

ya Allah, KAU yang menjadikan aku.. kepada KAU jua aku akan kembali..


No comments:

Post a Comment