bunga

lagu

Thursday, September 12, 2013

umPAMa buLAN daN MatAHAri..

Assalamualaikum....

Ada sesetengah perkara sukar untuk kita fahami..
Benarlah akal manusia ini terbatas..
Hanya Sang Pencipta yang Maha Mengetahui..
Dalam gelap, mata memandang ceiling rumah..
Cahaya samar-samar memancar di celah-celah jendala..
Fikiran ligat memutarkan segala yang peristiwa..
Kadang kala ku tiada temui jalan penghujungnya, like it has no end..
Kadang kala penat juga berjalan..
Kadang kala ku berhenti seketika, berehat..
Kemudian ku teruskan jua..

Di tangan kiriku umpama bintang..
Bintang itu hanya kelihatan di malam hari..
Kecantikkannnya memukau siapa yang melihat..
Kadang kala aku terpegun, tersenyum melihatnya..
Tapi mana mungkin bintang itu dapat melihat aku..
Mana mungkin dia dapat melihat aku yang tidak bersinar..
Sedangkan bintang itu dikelilingi dengan jutaan bintang lain yang cantik bersinar..
Tak selalu kita dapat lihat bintang, bile hujan hilanglah dia..
Esok jua belum tentu dapat dilihat.. =)

Di tangan kananku umpama matahari..
Dia selalu menghangatkan aku bila aku kesejukan..
Bila aku dalam kegelapan, dia sudi memberi cahayanya..
Bila hujan berlalu, matahari berganti.. aku melompat kegirangan..
Seperti kanak-kanak diberi keizinan untuk bermain..
Bila matahari tegak menyinari bumi, ku dongakkan kepala..
Ku panjangkan tangan, matahari napak kecil dicelah jariku… lalu ku menggenggam matahari..
Yes! Senyuman terukir..
Tapi bila ku buka genggamanku.. tiada ada apa, hanya angin yang berlalu pergi..
Terasa aku dekat dengannnya, tapi gapai pon tak dapat.. =)
Tapi orang cakap kotoran di kedua-dua belah tangan..
Boleh hilang bila dibasuh berkali-kali..
Walaupun kotoran degil..
Dengan izinNya..


 *perkara ini mengingatkan aku (surah Al-Baqarah : 216).... ampuni dosa hambaMu yang lemah ini..

No comments:

Post a Comment