bunga

lagu

Sunday, September 8, 2013

pRe-OP NukMAn..

assalamualaikum..

entry kali ni special sikit.. =)
it is about one of my beloved nephews, Abdullah Nukman, age of 3..
i LOVE him very much..
sejak dia lahir..
dia ada masalah jantung..congenital heart disease..
doctor cakap case dia ni jarang2 berlaku..
tapi penah berlaku..
the right chamber of his heart, not fully expand..
smaller size compare to the left side..
yang besar tu, abang dia syakir.. yang kecik tu,nukman..=)
and saluran darah ke jantung jugak sempit..
he also has ASD (Atrial septal defect)..
bahasa senang.. dinding antara bilik kanan dan kiri artria jantung dia bocor..
blood oxygenated dan deoxygenated dia bercampur..
jadi dia ada masalah oxygen..
doktor masukkan sejenis ubat untuk dia bertahan 2 minggu..

bile umur dia 6 hari..
he undergo operation..
 surgeon masukkan dawai kat PDA untuk bukak saluran darah yang sempit..
dengan apa ntah lagi.. aku x berapa faham sangat time tu..hehe..
baru belajar anatomy.. hehe..
at first surgery..we thought we had lost him..huhu
but alhamdulillah..
seketika jantung dia tidak berdegup..
doktor sudah putus asa..
tbe2 jantungnya berdegup kembali..
doktor pon cakap..
its miracle..
kuasa Tuhan.. =)
alhamdulillah.. syukur kepada Allah.. at that time.. his spO2 75%.. itu yang paling tinggi..
dia sangat aktif.. tak macam sakit jantung..
tp we can see that he has spoon shaped on his nails..
mild bluish at his lip,and finger tips..
tapi budak2 kan..
lasak.. main tu, main ni..lebih2 lagi ada teman main, abang dia..
bile dia penat dia berehat sendiri.. biru jelas kelihatan di bibir dia..
tapi aku tahu dia kuat..
dari baby asyik makan ubat jantung..
kdg2 dia pon dah muak ngn ubat..hehe..

sekarang umur dia dah 3 tahun..
dia dah pandai cakap.. tapi pelat sikit..
k selalu jadi t..
bukan=butan
abang syakir= syatir..
hehe
budak2..
dia makin membesar..makin aktif, lasak..
oxygen tak cukup..he needs more oxygen..
31st August..
he undergo the surgery again..
but this one is the real one..
i'm not saying that surgery sebelum ni olok2..hehe
tapi kali sternotomy (belah di dada, kat sternum)..

huhu..
dia dah pndai cakap..peramah teramat, dan banyak mulut..hehe..
tapi untuk surgery ni..
 mesti la pandai merayu.. menjerit sakit kan..huhu

two day before 31st.. he admitted IJN..
on 30th, aku teman dia..nurse nak ambil darah before surgery esoknya..
mula2 nurse tu bodek panggil dia baby.. cakap tgh watpe.. layan budak2..
tibe2 nurse cakap.. jom baby akak nak amek darah sikit..
dengar jew mcm tu..trus dia lari dari playroom.. ke bilik dia..
aku cakap tak nak, tak nak..
aku pujuk la dia ngan lolipop..
dia mmg suke makan lolipop..
aku cakap aku ada, aku teman..
pimpin la dia msuk bilik rawatan..
sekali nurse suruh aku tunggu kat luar..
menjerit-jerit la dia..panggil che nah, che nah..dia dah start nangis..
dia takut..
huhu..
untuk pertama kali aku terasa sayu..tak sampai hati, almost cant control..huhu
suara budak kecik merayu..' dah lah.. tak nak lah.. sakit la.. tolong che nah.. tolong'
huhu..
dia bercakap dah mcm org tua..
tapi he is still 3 years old...huhu..
as physio's student..
aku tahu nurse hanya jalankan kerja nya..
tapi entah nape.. rase geram gak kat nurse tu..
ase macam nak rempuh masuk jew bilik tu, amek nukman.. lari keluar bilik tu.. huhu..
huhu..

on 31st..dia dibangunkan kol 6 pagi..preparation untuk operation kol 10.30pg..
papa dia nak pakaikan baju surgery..
dia nangis x nak.. xnak.. man tak nak pakai baju ni.. man nak pakai baju lain..
walaupun dia masih kecik.. aku tahu dia paham.. dan dia sangat bijak..
kami xboleh masuk serentak jumpe dengan dia sebab bukan waktu melawat..
tapi papa dia bincang dengan nurse..
nurse bagi tapi.. 2 org jew boleh masuk.. bergilir gilir..
sedara mara aku ramai yang datang pada hari tu..
ase macam IJN penuh dengan orang kampung ku..huhu..
datuk aku duk atas kerusi roda pon ada..dia nak tengok cicit dia gakk huhu..
sampai turn aku..
aku napak dia tengah tahan sebak sambil tengok upin ipin di tablet..
aku suke panggil dia ultraman..
dia suke gilerr..ultraman tiga.. hehe..
budak umur 3 tahun pon tahu nak tahan air mata..huhu..
lagi la sebak aku..
huhu..
tapi tahann tahann.. cool jew..
dia pon pelik nape semua org datang jumpe dia.. bile dia nak ikut balik..
papa dia pujuk..tak boleh..
dia stay atas katil hospital tu.. tanpa senyuman..
org gurau pun.. dia tak layan.. hanya angguk jew..
tibe masa dia kena masuk bilik OT (operation theatre)..
semua ahli keluarga follow dia..
dia tak nak duk atas katil..yang nurse tolak..
jadi papa dia dukung.. sekali ngn mama dia
sesetengah mata orang sekeliling ku merah..
air mata mengalir perlahan..
nukman excited bile orang yang dia kenali mengikutinya beramai-ramai..
dia panggil semua nama..
che nah! abaang syakir! tok bah! tok ma! ayahanda! pak su di! uncle mie!..tok mok! tok chek! ramai lagi..
huhu..
dia gembira tapi kami sayu..
tok mok dan tok chek tak leh ikut dah....
nak nangis..huhu..napak jew doktor bius..
baru nukman perasan..dia ingat papa dia nak bwk jalan2..
huhu..
menjerit. menangis..
kami yang kat pintu bilik..
jelas dengar.. huhu..
sayu weyh..
dalam hati..
 ya Allah.. permudahkanlah untuk dia.. selamatkanlah dia..huhu..
doktor bius inject ubat bius sambil papa dia dukung dia..
seketika dia tak sedarkan diri..
operation kali ni..
surgeon expect spo2 dia increase 80-90%..
surgeon akan cantumkan superior vena cava dia dengan pulmonary artery..
so darah dari atas xlalu jantung..terus ke lungs..
to exchange gases and carry o2..

*sambung nt di entry post op..





No comments:

Post a Comment