bunga

lagu

Tuesday, April 21, 2015

saBAR daLaM PeNAT..

Assalamualaikum..

dalam sekelip mata, kita boleh kehilangan orang yang kita sayang..
benda yang kita sayang.. xkisah la dri segi harta, duit mahupun kegembiraan mahupun cinta..
dan kite sedar semua tu beyond our control..
kerana semuanya milik tuhan.. semua yang kita dapat adalah pinjaman..
tiada yang kekal..
malah diri kita sndr.. hidup di dunia ni akan berakhir dgn kematian..
lepas kematian akan ad khidupan lagi, yang kekal..
khidupan yang didambakan oleh smua org tapi tak semua yang dapat..

ya, betul!.. sakit rasa nya kehilangan..
pedih rasanya,  kau takkan faham apa aku rasa!!
itulah la selalu ayat manusia keluarkan..
ya betul!!  manusia lain mana mgkin dapat rasa macam kita rasa..
walaupun event yang sama berlaku pada diri mereka..
belum tentu apa yang mereka rasa adalah sama..
Tapi definisi 'sama' tu ditafsiri oleh manusia..
Menurut aku..ia sama tapi mgkin x serupa..
itu uniknya sekeping daging bernama hati..
itu lah hebatnya kekuasaan Dia yang berikan nikmat perasaaan..
sedih kecewa juga nikmat..hikmah nya kite blajar dari kesilapan, make us to be a better person, kita tahu yang mana intan permata, yang mana kaca..
gembira pula sudah tentu la nikmat... hikmahnya mngajar kite untuk bersyukur..

tuhan tak jadikan manusia itu hidup bersendirian tapi berpasang-pasangan..
jelas manusia itu memerlukan manusia yang lain..
xperlu ramai cukup la yang setia dan menyayangi kita..
isteri, suami, family, saudara, sahabat..
bila kita ditimpa musibah, mereka ad disisi..
kadang2 kita ase kite kseorangan tapi kite tak sedar rahmat tuhan tu Dia dihantarkan seseorang kepada kite..
sayangnya Dia kat manusia ni..
tapi manusia boleh lagi alpa dan bongkak.. alah, sorang jew???
seorang lebih baik dari tiada, seorang yang menenangkan lebih baik dari seribu org yang menyerabutkan..

bile tuhan hantar ramai org disekeliling kita.,, yg baik, sudi membantu kita..
mereka ingin bersama tika kita susah.. mereka sering berkata..
' bersabarlah'.. 'bersabarlah'.. ' bersabarlah, mitak tuhan permudahkan'..
apa pula manusia mnjawab nya.. ' sabar, sabar, sabar!! sapa bila aku nak sabar?? tak nyelesaikan masalah pon!'..
hakikatnya.. manusia itu sering lupa dan leka..
seperti diri ini..
aku dan kau.. tiada beza..
kau pernah menangis.. aku pon pernah menangis..
kau pernah dibenci.. aku pon pernah dibenci
kau pernah khilangan.. aku pon pernah kehilangan..
kau pernah mmberontak... aku pon pernah mmberontak..
kau ase kepenatan teramat.. aku pernah merasa jua..
kau pernah rasa putus asa.. aku pernah merasa jua..
walaupun events yang trjadi antara aku dan kau berbeza..
dan mgkin intensity prasaan itu berbeza..mgkin kau lbih aku kurang.. tapi rasa itu tetap sama..
kerana yang sama.. aku dan kau punyai hati..

in the middle of being strong..
hanya Tuhan yang boleh menolong kita..tadahlah tangan.. luahkanlah dalam apa bahasa pon..
tetap Dia dengari..
Dialah yang sumber utama kekuatan.. Dialah yang mempermudahkan segala..
manusia sekeliling kita hanyalah teman kita untuk menjadikan kite lbih kuat..
untuk jadikan perjalanan hidup kite lbih indah.. lbih indah kerana adanya mereka disisi kita..
sayangnya Tuhan kat kita..
bila ase susah, ngadulah kat Dia..
bila senang, bersyukur la kat Dia..
iman tu naik dan turun..
akan ad masa kita rasa frust dan penattttttttttttttttttttttttttttttt sgt..
 pujuk la diri.. bersabarlah dalam penat..
kau jua manusia, ad tika lemahnya..sabarlah.. sabarlah...
carilah ketenangan hati dgn Dia..

** noted to myself. aku menulis kerana aku merasa. aku menulis kerana aku sering terlupa. aku menulis kerana airmata ini mengalir. lindungilah orang2 yang aku sayangi..
**smlm ayah sahabatku meninggal, al fatihah.. moge arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman.. moge dia adik beradik kuat dan tabah.. sahabatku terasa penat.. 'bersabarlah dalam penat'.. itu saja mampu ku katakan..moge tuhan lindungi kalian.







No comments:

Post a Comment