bunga

lagu

Saturday, July 27, 2013

ceRITa penDEK : seUTAS taSBih.. (ParT 5)

setahun kemudian…

“Nama saya Qasrina Abdul Rahman. Saya mengalami kemalangan setahun yang lalu. Doktor cakap saya mengalami amnesia. Saya tak ingat siapa diri saya tapi doktor cakap nama saya Qasrina. saya tak kenal mereka tapi, tapi mereka mengaku yang mereka adalah kakak dan abang saya. Haa.. ada juga yang mengaku mereka adalah Mama Nisa dan Papa San. Mereka cakap mereka adalah ibu bapa sahabat baik saya. Tapi saya tak ingat. 

Bila saya paksa diri saya untuk mengingatinya, kepala saya sakit, berdenyut-denyut. Mama Nisa ada tunjukkan saya satu gambar, gambar anak tunggalnya, katanya nama dia Zalikha. Pertama kali saya dengar nama itu, kepala saya sakit, saya rasa macam familiar dengan nama itu. Tapi saya tak ingat.  Kadang-kadang saya rasa tertekan, rasa macam useless because I don’t remember anything. Papa San meminta izin dari kakak dan abang saya, membenarkan saya tinggal bersama mereka bagi memulihkan ingatan saya. Mama Nisa banyak membantu saya, dia selalu suruh saya bersabar. Dia selalu ingatkan saya akan solat dan mengaji al-quran. Selalu ingatkan saya agar selalu mengingati kekuasaan Sang Pencipta.Dia seorang ibu yang baik. Dia selalu cakap biarlah memori itu datang dengan sendiri, jangan terlalu memaksa diri. Namun, kadang kala saya terlalu teruja to have those memories back.

Saya tidur dibilik anaknya, Zalikha. Mama Nisa cakap Zalikha meninggal dunia setahun yang lalu. Pertama kali saya melangkah masuk kamar Zalikha, entah kenapa hati saya bergetar-getar. Bilik ini macam familiar untuk saya. Saya pernah berada disini. Perasaan itu sangat kuat. Diyakinkan lagi apabila terdapat gambar Zalikha bersama seorang perempuan yang serupa wajah dengan saya. Mama Nisa cakap kami berkawan sejak bangku sekolah lagi. Tapi aku tak ingat apa-apa.

 Kekecewaan menyelubungi hati saya. Tapi bila perasaan putus asa menerpa diri ini, saya suka tengok gambar tersebut. Ia seakan memberi semangat kepada saya, senyuman manis pada raut wajah Zalikha dan perempuan disebelah, menggambarkan mereka begitu gembira. Pada tafsiran saya, menurut gambar ini, Zalikha mesti seorang yang penyayang sebab perempuan disebelahnya jelas terpancar kegembiraan di wajahnya. Beruntung perempuan tersebut memiliki kawan seperti Zalikha.

Haaa.. ada satu perkara yang saya ingat, saya pon tak tahu kenapa.. Tasbih ini!.. yang saya ingat seseorang telah hadiahkan saya tasbih ini. Ia sangat berharga buat diri saya, entah kenapa. Tasbih ini telah putus sewaktu saya kemalangan.. tapi Mama Nisa telah berusaha menyambungkannya semula dan berikan kepada saya.. kata Mama Nisa benda yang putus boleh disambung..begitu juga dengan memories saya yang terputus dari kehidupan saya,suatu hari ia pasti akan kembali bersambung dan berhubung… in shaa Allah, saya akan berusaha! Tasbih ini sentiasa bermain dengan jari jemari ini tatkala bibir ini berzikir, mengingati Sang Pencipta. Hati saya jadi tenang dan saya percaya suatu hari nanti my memories will come back. Positive thinking!”

“Qas.. jom makan!,”Mama Nisa memanggilnya. Dia sedang khusyuk menulis diarinya di meja belajar Zalikha.

Lalu dia menoleh dan menghadiahkan senyuman kepada Mama Nisa.

“ok Mama Nisa, nanti Qas turun,”jawabnya, Mama Nisa senyum dan mengangguk. Kelibatnya hilang disebalik daun pintu bilik tersebut.

Qasrina menyambung menulis untuk barisan-barisan yang terakhir dalam diarinya.

“kepada Zalikha, walaupun saya tak ingat awak, saya tahu awak sangat baik dan sayang akan perempuan sebelah awak tu iaitu saya.. walaupun saya sendiri tak ingat dan tak percaya.. tapi saya pasti perasaan saya dulu juga begitu… saya akan cuba mengingati awak.. saya akan selalu doakan awak. Moge awak ditempatkan dikalangan para syuhadah.. amin.. oh ye, esok saya dah start bekerja kat butik saya.. I guess so.. sebab mereka cakap itu butik saya, QASIKHA BOUTIQUE.. mereka kata itu adalah gabungan nama kita.. =)”

Qasrina menarik nafas dalam dan menutup buku diarinya. Seketika kemudian, dia membuka semula dan mencapai pemadam dan memadam symbol smiley tersebut.

“… FRIENDSHIP FOREVER =)”

Dia tersenyum gembira, lalu menyimpan diarinya di rak yang berdekatan. Dia bangun menuju ke pintu, dan menutup lampu bilik tersebut . Dia menuruni tangga untuk bersama Mama Nisa dan Papa San.

THE END~~~







No comments:

Post a Comment