bunga

lagu

Thursday, October 10, 2013

TeRDiaM seJENak..

assalamualaikum..

entry kali ni.. aku nak share pasal nikmat Allah, Tuhan yang Maha Pemurah..
manusia sedia maklum.. dalam kehidupan mereka di dunia..
terlalu banyak nikmat yang Allah berikan untuk kesenangan manusia..
dari sekecil zarah hinggalah sebesar gunung, seluas lautan...
dari sekecil-kecil molecule hinggalah menjadi element and compound..
semua untuk kesenangan manusia.. siapa manusia itu??
kita lah...
khalifah Allah di muka bumi ini..
tapi berapa ramai di antara kita yang bersyukur atas pemberianNya??...
kalau ada.. berapa kerapkah kita melahirkan kesyukuran kepadaNya?..huhu..

baru-baru ni.. aku menyertai program Majlis Pra Graduan a.k.a MPG...
membuat aku terdiam sejenak..
masuk ruang ballroom tu..
mata aku menikmati segala kecantikkan hiasan dewan tersebut..
hiasan lampunya cantik tergantung di atas kepala aku..
kerlipan cahayanya sangat memukau si mata yang memandang..

tiba masa untuk aku ber'
rehearsal bersama teman2 ku..
sekali lagi.. aku terdiam sejenak..
mata ku memandang sekeliling..
di atas kepalaku..
di setiap penjuru ballroom itu..
setiap muka manusia disekelilingku..
ku cuba mengamati kecantikkan wajah mereka..
namun..pandangan ku kabur...
aku masih dapat melihat mereka..
namun dari sesetengah jarak, pandangan aku tak jelas..
aku napak muka mereka, hidung mereka, mata mereka..
tapi perinciannya.. tak dapat aku amati..
bentuk hidungnya.. bulat matanya...huhu
membuat aku terdiam sejenak...
cermin mata ku tiada dimataku..

Ya Allah...
walaupun mata ni hanya kecil saiz lahiriah nya..
tapi banyak kesenangan dan manfaatnya kepada manusia..
mata antara nikmat yang tak ternilai kehebatannya..
alhamdulillah..
walaupun aku rabun.. syukurlah aku masih mampu melihat..
syukurlah teknologi sekarang memudahkan manusia rabun seperti aku untuk melihat..
cermin mata, contact lens.. semuanya itu ilmu dari Allah..
tanpa izinNya. tiada la wujud ilmu teknologi tersebut..huhu..

seketika..
aku terdiam sejenak kembali..
ya Allah..
adakah aku tergolong golongan ulu albab??..
golongan yang ikhlas melakukan kebaikan..
golongan yang berilmu..
yang selalu memikirkan kekuasaan dan kebijaksanaan Kau menciptakan alam ni..
dan mensyukurinya..





No comments:

Post a Comment