bunga

lagu

Saturday, December 8, 2012

cERPen 1 : iShA And RAyYAn..(bAHAgiAN 1)

pagi ni nak cerita kisah 'Isha dan Rayyan'..ni adalah rekaaan semata-mata..=)

zaman sekolah menengah, adalah zaman yang penuh kenangan suka dan duka. sepasang remaja sedang membesar dan mulai mengenali dunia luar mereka. kehidupan asrama tidak lah begitu teruk sepertimana di gempar gemburkan di zaman rendah dulu. aku enjoy dengan kehidupan aku di sini.. haaa.. lupe lak nak kenalkan diri.. hai! saya Isha.. nama penuh di beri Nurisha Sofea Binti Yahya, panggil je Isha.. aku memasuki sekolah berasrama sejak umur 13 tahun, sekarang umurku daa mencecah 17 tahun...bakal menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini.. cepat sungguh masa berlalu..
aktiviti harian aku di sini, bangun pagi2 dalam pukul 6 pagi, gosok gigi terus p ke surau untuk solat Subuh berjemaah.. aku ni pelik sikit daripada org lain,  org lain sibuk bangun kol 5 pagi, mandi,bersiap.. aku khusyuk menikmati tido, tepat kol 6 bunyi siren baru aku bngun, gosok gigi.. mandi?? of kos la xmandi lagi time p surau tu.. hehe..tapi xpe aku taw aku mst bau wangi nyer.. hehe.. apa x nya sembur perfume.. after solat subuh, student2 lain sibuk beratur kt dewan makan nak brekfast, aku balik asrama mandi la.. nasib baik aku jnis tak gemar brekfast, jadi boley la aku susun timetable aku sndr.. time table la sangat.hehe.. then, kol 8 pagi, aku daa masuk kelas, belajar,belajar.. sapa la kol 1.30 gitu la.. brek lunch n solat Zohor, kol 2.30 ptg ada kelas prep lak sapa 4.30.. 5.30, wajib kosongkan asrama, p beriadah.. tapi standard form 5 la ane rajin p riadah.. hehe.. kami beriadah di kelas jew..rajinkan kami? bersembang, siapkan omwork..mlm lak aku de kelas prep lagi dr kol 8-10 mlm.. hidup asrama ni xabes2 dengan kelas.. kdg2 ase mcm kelaslah bilik tidur no.2 time tu.. ye la, omwork daa siap, xtaw nak wat apa tido la kat meja kesayangan tu..nilah kelas aku, aku mmg suke amek meja port belakang skali.. hehe... bukan apa mls nak duk depan, nanti student lain konfius sama ada aku ataw cikgu yang tgh mengajar ni.. haha( spesies banyak mulut)..=p
oh lupe lak nak kenalkan dak laki tinggi yang duk depan meja aku niRayyan, nama penuh Rayyan Omar Bin  Ismail.. mmm.. dia lelaki paling kacak lah dalam sekolah.. OMG!! OMG!!.. aku ckp apa ni?? ok.. aku tarik balik, aku tarik balik.. rayyan? boleh la..ada la rupa sikit2..idung x mancung mane pon,  xde lesung pipit pon, lesung batu ada lah.. hehe..
 mata?? mcm orang lain ada 2 biji, anak mata hitam.. body?...mmm.. yang ni tak leh tipu.. body mmg tough, muscular, maklumlah dia dak sports... bajet fames lak ea.. nyampah!..Rayyangok!!..aku ske panngil dye Rayyangok (Rayyan+bongok).. hahaha.. panggil betol2?? gilerr xkan aku panggil depan2.. of kos la dlm hati, mati aku kalu dia taw..T.T..hehe.. ni rahsia kite je taw..-.o..
' Ye??,' toleh Rayyan ke belakang kearah Isha. Isha terkejut dan tanpa sedar reaksi mukenya mendapat perhatian Rayyan.
'ko ni dah kenapa? wat muka macam tu? muka aku handsome sangat?,' ujar Rayyan sambil tersenyum gedik. isha menyampah melihat senyuman itu.
'eee..uu.. handsome celah mana? ce bgtaw aku? aku terkejut bab muka ko ni macam HANTU!,' balas Isha.
kata-kata Isha hanya disambut dengan gelak ketawa Rayyan. Isha hanya terdiam geram..
' haa.. gelak2.. ko nak apa toleh belakang?,' tanya Isha.\
' eh, bukan ke ko yang panggil aku tadi?,' tanya Rayyan..
'mana ada. tak de masa aku nak panggil nama ko.'
'ok! kalu ada masa nanti, panggil nama aku ea kalu ada apa2,' balas Rayyan dengan ketawa ssambil kembali menolah kedepan. Isha mencebik
'eh, dia dengar ke aku kutuk dye tdi.. tapikan dalam hati jew,' monolog Isha dengan hatinya.
'siot nyer laki..!,' bisik isha..
'apa???,' tanya Rayyan sambil memusing badannya kebelakang.
'apa, apa???,' tanya Isha yang sedikit menggelabah. Rayyan mendengus.
' tak ada apa2,' dia memusing kembali menghadap ke depan.
' fuuh! lega.. nasib baik dye x dengar. pelik tol laki ni, telinga lintah apa? aku bisik pon dye dengar,' hatinya bermonolog..
 aku melihat Cikgu Dewi melangkah masuk kedalam kelas kami. dan semua student berdiri dan memberi hormat dan salam. then, kelas kami bermula..


No comments:

Post a Comment