bunga

lagu

Sunday, December 30, 2012

cERPen 2 : iF yoU ARe thE ONe (PaRT 5)..

sudah seminggu lebih Khalish mendiamkan diri semenjak pertemuan mereka di taman layang-layang di kepong. hati Isabella Lathifah sedih. cincin pinangan juga sudah dikembalikan. namun, Khalish tetap membisu.Keluarga Isabella Lathifah menerima apa saja keputusan anaknya. dia mengerti kenapa Khalish berdiam diri. dia sedar siapa dirinya. setiap lelaki mendambakan wanita solehah, wanita yang suci... namun, hati perempuannya terguris, mungkin sayang kepada Khalish sudah menetap didalam hatinya. air matanya mengalir. wajah Khalish yang terkejut mendengar pengakuan kisah silamnya masih segar diingatannya. Khalish seakan tidak percaya. he's speechless. perempuan yang didambakannya bukanlah sebaik dan sesuci yang dia sangkakan. ' Maafkan saya Khalish!,' bisik hatinya. namun hatinya juga terluka kerana jauh di sudut hatinya dia berharap Khalish dapat menerima dirinya seadanya..

"if you are the one.. you should accept me who i am.. if you are the one.. you should not run way.. if you are the one..you should... you should..you should...,"tangis Isabella Lathifah. Hatinya berasa sangat sakit kerana perasan sayang dan suka terhadap Khalish.

"Ya Allah, Kau kuatkanlah hati hambaMu ni," bisik hatinya. air matanya terus mengalir laju di pipinya.

*********************************************************************************

2 hari kemudian...
"husna? kita nak pergi mana ni?," tanya Isabella Lathifah lalu melangkah masuk ke dalam kereta.

"adalah.. aku ada surprise tuk kau.. ye lah, kawan aku seorang asyik monyok je lately, sakit mata kau tengok," seraya Husna menjawab lalu menghidupkan enijin kereta. Isabella Lathifah mencebik.

"mengada-ngada nyer kau.. kalau nak buat betul nak buat surprised tu, make sure la betul-betul surprised kan aku.. setakat belanja cendol Ali, belanja ais krim motor bunyi2 tu.. baik xpayah,"jawab Isabella Lathifah sambil bergurau.

"amboi! demand..,"mereka berdua tergelak halus. Husna memandu keretanya keluar dari halaman rumahnya. mereka menuju ke destinasi yang dirahsiakan oleh Husna.

mereka selamat tiba di restoran The Great Western Windmill.

"haa.. macam nilah baru surprised..high class!. hehe.. ," gelak Isabella Lathifah.

"materialistik punyer kawan.. hehe.. sabarlah.. ni baru intro.. belum yang utama lagi," ujar Husna. pelik pulak dipikirkan perangai si Husna hari ni. Isabella Lathifah hanya melayan karenah sahabatnya itu. mereka berdua melangkah masuk ke dalam restoran tu, dan mengambil meja di tepi cermin besar yang terlatak didinding kanan restoran. hiasan dalaman restoran ini sangat esklusif yang bertemakan white and black, wooden touch.

pelayan restoran menyambut kedatangan mereka. sebentar kemudian, pelayan restoran itu datang membawa 2 gelas chocolate smooth blended, dihidangkan kepada mereka.

"eh husna.. bila lak kita order minuman ni, order pon belum lagi haa?," tanya Isabella Lathifad kehairanan.
"kau janganlah risau, aku daa order daa semua nyer, kita datang makan jew," ujar Husna. raut wajah Isabella  Lathifah jelas menunjukkan kekeliruan dengna perangai sahabatnya hari ni.

" peliklah aku dengan kau hari ni, ko sihat x ni?," ujarnya sambil meletakkan tangannya ke dahi Husna. husna mengelak tangannya. dia tergelak halus.

"hais.. kau ni.. nama pun nak surprised, macam ni lah, haa.. ada lagi satu surprised..," Husna sibuk mencari kotak hadiah di sling beg nya. kotak segi empat yang dibaluti dengan  kertas hadiah berwarna merah hati diberikan kepadanya.

"apa ni pulak Husna?', tanyanya.

"ala.. bukak kalau nak tahu..," kata Husna sambil tersesnyum.. pelik betul si Husna. dia membuka kotak hadiah tersebut. Isabella Lathifah terkejut melihat Samsung Galaxy Tab 2.0 yang berwarna putih.

"untuk aku ke ni?," tanya seakan tidak percaya.
"yelah, untuk kau la," jawab Husna sambil tergelak melihat reaksi sahabatnya itu.

mata Isabella Lathifah masih tertumpu pada Tab tersebut.

"ifah! ada lagi satu surprised untuk kau.. ni main surprised la."
"apa dia lagi ni husna? ko ni ada aja.. pening pulak pale aku dengan perangai kau hari ni."
husna tergelak. kesian sahabatnya mesti banyak persoalan yang bersarang di otaknya.

"try kau bukak folder video, ada speech khusus tuk kau, untungla kau,"
"speech?? mengarutlah budak seorang.. nak wat speech speech bagai," bebel Isabella Lathifah namun diikutinya juga. dengan jarinya touch screen tab dan memilih video entitled for ISABELLA LATHIFAH..

Isabella Lathifah terkejut. dia terdiam. muka Khalish terpapar di screen tab yang baru dimilikinya. wajah yang sangat dirinduinya.

"Assalamualaikum Isabella Lathifah. saya memohon maaf atas  kebisuan saya dan sikap berdiam diri saya menyakitkan hati awak. bukan niat di hati membuat awak terluka. bukan niat di  hati mempermainkan perasaan awak. awak? saya bukan melarikan diri dari awak. tapi saya memerlukan masa untuk berfikir dan menerimanya..saya juga manusia biasa.. awk?saya ada buat solat istikharah..dan pilihan hati saya tetap awk.. saya yakin awak adalah jodoh..awak, siapa pon diri awak yang dulu, itu xpenting.. saya menerima awk seadanya. ya.. betul kata awak semua lelaki dambakan wanita solehah, bagi saya cukupla wanita yang ingin berubah menjadi solehah dan terbaik tuk saya.. awak pernah kata, awak pernah bersama lelaki lain dahulu, jadi biarlah saya lelaki yang terakhir bersama awak, jika dahulu awak pernah berpelukan dengan lelaki lain, jadi biarlah tubuh saya lelaki terakhir awak peluk.. Isabella Lathifah? saya perlukan awak..sudikah awak menjadi isteri saya yang pertama dan inshaAllah juga terakhir??"

airmata Isabella Lathifah mengalir laju.dia mengangguk-angguk kepalanya. esakan jelas kedengaran. matanya masih khusyuk melihat ke screen Tab tersebut. Husna juga mengalir air mata kegembiraan sahabatnya.

"assalamualaikum Isabella Lathifah," ujar Khalish yang sedang berdiri di tepi Isabella Lathifah. dia mengangkat kepalanya dan terkejut. dia tidak sedar akan kehadiran lelaki tersebut.

lalu khalish menbengkokkan lututnya ke lantai, dan mengeluarkan kotak cincin merah yang dipulangkan oleh perempuan itu dari poket seluarnya. kotak cincin tersebut berada di tapak tangan kanan jejaka tersebut. Isabella Lathifah menutup mulutnya dengan kedua belah tangannya, dia terkejut dan matanya masuh berlinangan air mata.

"saya Khalish Hadif, sangat mencintai dan menyayangi awak kerana Allah SWT. sudikah awak menerima saya sebagai suami awak?," tanya Khalish.

Isabella Lathifah mengangguk-angguk kepalanya. Khalish tersenyum gembira.

" tapi saya graduate dalam Malaysia je, tak macam awak graduate ACCA from Melbourne, Australia, xpe ke?," Khalish sempat menyakat Isabella Lathifah. perempuan itu tergelak kecil .

"xkira. saya nak jadi isteri awak jugak!," lalu perempuan itu mengambil kotak cincin  tu dari tapak tangan Khalish. Isabella Lathifah tersenyum gembira, dia mnyeka air matanya.

Khalish bangun berdiri. " terima kasih awak. awak anugerah Allah paling indah buat saya."

semua pelangggang restoran memberi tepukan kepada mereka. tiba-tiba Khalish tersedar dan merasa malu. mereka bertiga ketawa meraikan  kegembiraan.

"alhamdulillah Ya Allah, terima kasih ya Allah.. Kau kirimkan jodoh yang terbaik untukku... he is the one!,' bisik hati Isabella Lathifah, bakal isteri Khalish Hadif.



the END

1 comment: